Kuvan lähde |
Kuvan lähde |
Blogeista ja bloggaamisesta voit lukea Varustamon blogissa aiemmin julkaistun oppaan täältä:
http://varustamo.blogspot.fi/2012/10/millainen-on-hyva-blogijuttu.html
Twitter https://twitter.com/
Twitteristä kuulee sanottavan, että tärkeää ei ole miten jotakin sanot, vaan mitä sanot. Twitter on mikroblogi, jonka viestit voivat olla pituudeltaan korkeintaan 140 merkin mittaisia, eli sanottavansa täytyy pystyä tiivistämään. Risuaidalla (#) merkitään erilaisia keskusteluteemoja, jotka teemoittelevat twiittaukset/liverrykset omiin kategorioihinsa. Twitterissä kuka tahansa voi seurata kenen tahansa julkaisuja ja twiitata niitä eteenpäin omille seuraajilleen.
Twitteristä löytyy oma esittelyvideonsa (Twitter in Plain English): http://www.youtube.com/watch?v=ddO9idmax0o&feature=fvwrel
Facebook https://www.facebook.com/
Facebookin idea perustuu erilaisten julkaisujen, kuulumisien, kuvien, videoiden ja linkkien jakamiseen, kommentointiin sekä tykkäämiseen. Facebookiin voi luoda käyttäjäprofiilin yksityishenkilölle tai sivun esimerkiksi yritykselle, yhteisölle, brandille, harrastukselle tai fanisivuston jollekin henkilölle. Käyttäjäprofiilien julkaisujen seuraajia pystyy säätelemään yksityisyysasetusten avulla. Nykyään Facebookissa on myös mahdollista tilata yksityishenkilöiden julkaisuja itselleen, jos käyttäjäprofiilin omistaja on antanut siihen yksityisasetuksissaan luvan. Erilaisista sivustoista tykänneet käyttäjät puolestaan saavat uutisvirtaansa kyseisten sivustojen julkaisut.
Facebookiin voi lisäksi perustaa avoimia, suljettuja sekä salaisia ryhmiä käyttäjille.
Tutustu erilaisiin FB-sivujen luomiseen:
https://www.facebook.com/pages/create.php?ref_type=sitefooter
Ja tässä on tärkeä linkki FB:n tuki- ja ohjekeskukseen:
https://www.facebook.com/help/?ref=drop
Foursquare ja Instagram https://foursquare.com/ & http://instagram.com/
Foursquare ja Instagram ovat viime aikoina saavuttaneet suosiota erityisesti älypuhelimen omistavien Twitter-käyttäjien keskuudessa. Ne ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten some-välineitä voi yhdistellä toisiinsa: Voit jakaa jossain some-palvelussa viestisi, johon liität sijaintisi foursquaressa ja kuvan instagramissa näkemästäsi asiasta.
YouTube, Pinterest, Last.fm ja Google+
YouTube http://www.youtube.com/ on suosittu palvelu, johon kuka tahansa voi ladata videoita ja katsoa kenen tahansa latauksia. Pinterest http://pinterest.com/ puolestaan on kuvapalvelu, jossa käyttäjät voivat merkitä haluamiaan kuvia ja ikään kuin kiinnittää niitä virtuaaliselle muistitaululleen. Last.fm http://www.last.fm/ kirjaa käyttäjiensä kuuntelemien musiikkikappaleiden tiedot ja suosittelee niiden perusteella lisää kuunneltavaa. Google+ https://plus.google.com/ puolestaan on toimintaperiaatteiltaan hyvin samantyyppinen kuin Facebook.
IRC-Galleria http://irc-galleria.net/
IRC-Galleriaan voi kuka tahansa luoda käyttäjätilin ja lisätä itsestään kuvia sekä muita tietoja. Palvelusta löytyy myös oma blogipohja, jonne voi kirjoitella omia merkintöjä. Lisäksi palvelussa voi liittyä erilaisiin yhteisöihin omien mielenkiinnonkohteiden mukaan.
Varustamo nuorelta nuorelle -yhteisön löydät myös IRC-Galleriasta:
http://irc-galleria.net/community/3400636
Miksi käyttää somea?
Somen käyttö voi liittyä hupikäyttöön: videoiden katseluun ja lataamiseen YouTubessa, chattailuun mesessä tai Facebookissa, kuvien katseluun ja kommentointiin esimerkiksi IRC-Galleriassa tai hauskojen juttujen lukemiseen blogeista. Somen käytöllä voi kuitenkin olla monia eri ulottuvuuksia. Sitä voi hyödyntää ryhmien yhteisessä toiminnassa tai vaikkapa työnhaussa. Some mahdollistaa asioiden jakamisen kätevästi ja nopeasti isollekin joukolle: Olipa kyseessä sitten reissukuulumiset, uusin kirjoitelma tai päivän polttava kysymys. Somen avulla on myös helppoa pitää yhteyttä sellaisiin ihmisiin, joita ei päivittäin näe.
Myös opiskelussa ja työelämässä somea hyödynnetään jakamalla asioita, kyselemällä, kommentoimalla ja keskustelemalla. Sosiaalinen media on vertaisjakamista ja -tukea. Yritykset ovat myös rakentaneet sosiaaliseen mediaan palvelujaan, ja ovat siellä yhteydessä asiakkaisiinsa ja houkuttelevat uusia.
Toimittivat Telma, Jutta ja Laura Varustamo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti