keskiviikko 14. marraskuuta 2012

Some-opas osa 3: Työpaikka somen kautta

Työnhaussa on nykyään yleistynyt sosiaalisen median käyttö ja somea hyödynnetään yhä enemmän uusia työntekijöitä haettaessa. Verkossa voi selata avoimia työpaikkoja eri aloilta, ottaa yhteyttä työpaikkaan kysyäkseen tarkempia tietoja, jättämään työhakemuksen sekä ansioluettelon. Sosiaalisen median käyttötaidot ovat tärkeitä, sillä ne auttavat myös työpaikan haussa.

Somen työnhakupalveluita on monia, mutta niistä ehkä suurimmat ja suosituimmat ovat LinkedIn, JobiJobi, Haussa.fi ja eri yrityksien Facebookin ja Twitterin profiilit.

LinkedIn http://www.linkedin.com/

LinkedInissä voi rakentaa omaa ammatillista verkostoaan samojen periaatteiden mukaisesti kuin Facebookissa. Ainoana erona on se, että LinkedIn keskittyy työelämään, ja jokainen käyttäjä täydentää sinne oman työhistoriansa ja taitojaan ansioluettelon tapaan.

JobiJobi http://www.jobijobi.fi/ ja https://www.facebook.com/JobiJobi?fref=ts

JobiJobi on työnhakuun ja rekrytointiin suunnattu sosiaalisen median kanava erityisesti nuorille. Sivustolta löytyy hyödyllisiä artikkeleita, esityksiä ja videoita liittyen nuorten työnhakuun. JobiJobi antaa vinkkejä työnhakuun, mutta ilmoittaa myös avoimista työpaikoista.

Haussa.fi http://www.haussa.fi/ ja https://www.facebook.com/Haussa.fi?fref=ts

Haussa.fi-palvelussa työnhakijat voivat etsiä erityyppisiä työsuhteita ja tuoda osaamistaan esille ansioluettelon eli cv:n  ja tekstimuotoisen hakemuksen lisäksi linkittämällä profiiliinsa myös mediaelementtejä sekä keräämällä persoonaan liittyviä suosituksia. Tämän lisäksi sivustolta löytyy hyödyllistä tietoa erilaisten artikkelien, videoiden ja blogitekstien muodossa erilaisista ammattialoista. Facebookissa Haussa.fi-palvelusta löytyvät ajankohtaiset asiat ja uudet, avoimet työpaikat.

Uratie http://www.uratie.fi/

Uratiessä voi lukea ajankohtaisia artikkeleita ja uutisia työelämässä puhuttavista asioista. Lisäksi siellä pääsee rekisteröitymään palveluun ja näin tekemään oman työnhakuprofiilin ja ansioluettelon (cv) sekä katsastamaan kattavasti työpaikkatarjontaa. Uratie.fi on myös muutakin kuin vain listaus työpaikoista. Se tarjoaa runsaasti taustoittavaa juttumateriaalia, ohjeita, vinkkejä ja muistilistoja työnhakijan käyttöön.

Kuvan lähde

Hyvä muistaa!

Sosiaaliseen mediaan ja työnhakuun liittyen on hyvä pitää mielessä, että Suomen lain mukaan työnantaja ei saa käyttää työnhakijasta somesta löytämäänsä tietoa päätöksenteossa, jos työnhakija ei itse ole antanut lupaa näiden tietojen käyttöön. Toisin sanoen työnantajalla ei ole lupaa googlettaa työnhakijaa. Jos kuitenkin työnhakija kertoo esimerkiksi Facebook- tai LinkedIn-profiilinsa tai bloginsa osoitteen, voi työnantaja käyttää niistä saamiaan tietoja hyödykseen. Some tarjoaa siis mahdollisuuden valottaa jotain puolta itsestä potentiaaliselle työnantajalle, mutta tätä mahdollisuutta on syytä käyttää harkiten ja miettiä, mitkä tiedot voivat olla hyödyksi ja mitkä puolestaan eivät.

Hyödyllisiä videolinkkejä:

Kuinka hyödyntää Facebookia, Twitteriä ja LinkedIniä työnhaussa?:
http://www.haussa.fi/ajankohtaista/id/71

Esimerkki työnhakuvideosta:
http://www.youtube.com/watch?v=fPRYrFDiGIk

Lähteinä käytetty:

* Miettinen, Janne. 2010. Sähköiset työnhakupalvelut. Opinnäytetyö. Laurea. https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/15543/Sahkoiset_tyonhakupalvelut_Janne_Miettinen.pdf?sequence=1

* Sanna Suonpää. Sosiaalinen media rekrytointikanavana - hypea vai hyötyä. Monster.fi. http://mhx.monster.fi/hr/hr-parhaat-kaytannot/ohjeita-rekrytointiin/tyonantajamielikuva/sosiaalinen_media_rekrytointikanavana.aspx

* JustRecruitMe http://www.justrecruitme.com/fi/jobseeker-guide/sosiaalinen-media


Jutta ja Telma, Varustamo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti