lauantai 28. toukokuuta 2011

Minun tarinani: Yläkoulusta oikeaan lukioon!

 Minun tarinani –juttusarjassa seuraamme erilaisia nuoria heidän poluillaan koulutus- tai työelämässä tai matkalla kohti omia tavoitteitaan.

Yläkoulusta oikeaan lukioon!

Hain keväällä pelkästään lukioihin, koska en tiennyt yhtään mitä muuta olisin halunnut tehdä. Amiskaan ei kiinnostanut eikä 10. luokalle ollut itseasiassa tarvetta mennä. Joten hain sitten TYK:iin, Tammerkosken lukioon, Sammon keskuslukioon ja Kaarilan lukioon.

Silloin, kun tulokset tulivat petyin aika paljon, koska pääsin viimeiseen vaihtoehtooni Kaarilaan. Mulla oli pieni pala kurkussa, kun katsoin paperia, koska en päässyt mihinkään ylemmistä vaihtoehdoistani. Olin Tammerkosken lukiossa 3. varasijalla ja ajattelin, että pääsisin sinne, jos soittaisin rehtorille pian. Siinä sitten oltiinkin jo äitin kanssa menossa ilmoittautumaan Tammerkoskeen. Luulin, että se olisi hyvä lukio mulle, mutta kuinka ollakkaan se lukio oli todellakin erilainen mitä mä luulin. Itse en ole mikään taiteellinen persoona ja luulin, että siellä olisi sitä normaalimpaa porukkaakin, (koska siskon poikaystäväkin kävi sen lukion), mutta eipä siellä munlaista porukkaa ihan kauheesti ollu... Mua itseasiassa vähän nolottaa olla siellä kuviksen tunneilla, koska en osaa tehdä mitään taiteellisia piirroksia ja kun se opettaja näytti joidenkin toisten ihan mahtavia piirroksia, niin ajattelin et se opettaja nauraa mun töille sitten kun se näkee ne..

Tunnen siis tosiaan sieltä yhden kaverin, joka on onneks mun luokalla, mutta hänkin on vähän sellaista taidepersoonaa. Kaikki mun yläasteen luokkakaverit meni eri kouluun kuin minä ja tiiän että kuulun johonkin toiseen kouluun kun Tammerkoskeen. Ja toivottavasti pääsen sitten siirron kautta sinne lukioon mihin haluankin!

Opettajat on siellä koulussa suht. rentoja, mutta läksyä tulee pikkusen enemmän kun yläasteella. Kaikki kirjat ja vihot pitää maksaa itse ja jos pitää tehdä essee tai joku tällänen niin ne konseptitkin pitää maksaa ite. Kuviksessa pitää maksaa 25€ materiaalinkäytöstä, joten lukio ei siis kustanna itseasiassa mitään opiskelutarvikkeita.

9. luokkalaiset, jos luitte tän mun kirjotuksen, panostakaa ihan oikeesti täysillä koko vuosi! Jos haluatte siihen lukioon mihin nykynen keskiarvo ei ylty niin tehkää töitä sen eteen! Vaan sillä pääsette sinne mihin haluatte. Mä en niin tehnyt ja nyt joudun kärsimään siitä itseni mielestä melkoisen paljon.

Lukion aloittanut

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti