perjantai 25. tammikuuta 2013

Autokoulussa opittua

Voihan autokoulu sentään.. Se on ehkä ollut jännittävintä koko mun elämäni aikana, tai no ehkä liiottelen mutta kuitenkin! :) Ensimmäinen ajotunti, sitä jännittämisen ja käsien tärinän määrää. Ajattelin jo ettei enempää voi ees jännittää, mutta sitten tuli inssi. Autokoulussa on kyllä se jännä, että kova jätkäkin pehmenee, kun se laitetaan ekaa kertaa auton rattiin. Jotenkin se ajokortti on askel itsenäistymiseen ja kaikille tosi jännä paikka.

Liityin vuonna 2008 irc-galleriassa yhteisöön: "Haluaisin auton, ajelisin autolla sitten." Silloin minulla ei kyllä ollut autoista tai sen ajamisesta mitään hajua. Autoa minulla ei tule olemaan vielä pitkään aikaan rahapulan takia, mutta ajokortti häämöttää jo lähellä. Autokoulu on käytynä, mutta inssi ei mennyt läpi. Nyt edessä on muutama lisätunti ajo-opetusta ja sitten uudestaan kokeilemaan.


Lähde

Mitä minä oikein opin siellä autokoulussa muuta kuin ajamaan autolla?

Paineensietokykyä, vaikka olen siinä edelleen huono. En edes tiedä mikä siinä autolla ajamisessa niin kauheasti jännittää. Alussa tuntui että mikään ei sujunut, kun olin niin kipsissä hermoiluni takia. Yhtenä kertana vain päätin, että kyllä mä tän osaan kun rauhotun. Sitten se alkoikin sujua.

Mitä tarkoittaa sosiaalisuus autolla ajaessa? Ajo-opettajani sanoi minulle: "Se ei sitten liity mitenkään siihen kuinka paljon sulla on kavereita." Sosiaalisuus ja vuorovaikutustaidot ovat autolla ajaessa hyvin tärkeitä, se liittyy siihen miten hyvin lukee muita liikenteen käyttäjiä ja miten ottaa heidät huomioon. On tärkeää muistaa, ettei ole ainoa siellä liikenteessä.

Inssi ei mennyt ensimmäisellä läpi, joten pettymysten sietämistä tuli opeteltua. Pari ärräpäätä siinä tuli päästeltyä kävellessä kotiin. Pettymysten sietäminen ei ole kyllä edelleenkään se mun juttu, mutta tää oli hyvää harjotusta.

Sanni, Varustamo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti