Opintojen keskeyttäminen on yllättävän yleistä kaikilla koulutusasteilla ammattikouluista yliopistoon. Yleinen odotus kuitenkin on, että peruskoulusta jatkettaisiin suoraan koulutusputkeen, josta valmistumisen jälkeen mentäisiin suoraan oman alan töihin. Keskeyttämistä harkitsevaa tai jo keskeyttänyttä voikin lohduttaa jo tieto siitä, ettei ole tilanteessaan yksin, varsinkin jos lähipiirissä ei ole muita koulutuksen keskeyttäneitä.
Oman tulevan ammatin päättäminen voi tuntua yhdeksäsluokkalaisesta liian isolta ja vaikealta päätökseltä, niin kuin se voi tuntua vielä lukion päättäneestäkin. Lisäksi suosituimpien alojen koulutuspaikoista on kova kilpailu, ja joskus oman unelman toteutumista on tavoiteltava kiertotietä. Ajan kuluessa mieli voi myös muuttua ja kiinnostavin ala voikin olla jotain ihan muuta kuin se, joka ensimmäisenä yhteishakulomaketta täyttäessä tuli mieleen. Onneksi kerran tehty valinta ei pakota jatkamaan samalla alalla loppuelämän ajan, vaan ammattia voi vaihtaa vaikka vielä aikuisenakin.
Katja Komonen on tutkinut ammatillisen koulutuksen keskeyttäneiden nuorten koulutuspolkuja. Hänen mukaansa koulutuksen keskeyttämisessä on usein kyse uuden koulutuksen aloittamisesta saman tien tai lyhyen tauon jälkeen. Sitä voidaan pitää korjausliikkeenä kohti onnistuneempaa ammatinvalintaa. Myös pidempään koulutuksen ulkopuolella olleet voivat löytää itselleen sopivan alan ja koulutusmuodon ja aloittaa opiskelun uudelleen – koskaan ei ole liian myöhäistä.
Koulutuksen keskeyttäminen ei siis tarkoita lopullista epäonnistumista, vaan parhaassa tapauksessa uutta alkua. Epäonnistumisista ja vastoinkäymisistä voi oppia, ja keskeytetystäkin koulutuksesta jää evääksi ainakin tieto siitä, minkälainen ala ja opiskelu itselle sopii – tai mikä ei ainakaan sovi. Sekin on arvokas tieto omaa paikkaa etsivälle. Keskeyttämistä kannattaa kuitenkin harkita tarkkaan ja miettiä valmiiksi seuraavaa askelta. Suunnitelma B olisi hyvä olla ainakin hahmottumassa, ja voi myös miettiä suorittaisiko kesken olevan tutkinnon sittenkin loppuun, jos uusi suunta ei ole vielä selvillä. Myös ”väärän” alan tutkinnosta voi olla yllättävän paljon hyötyä koulutuspaikan tai työn haussa.
Jos keskeyttämisajatukset tai uuden suunnan hakeminen tuottavat päänvaivaa, apua voi saada esimerkiksi oman koulun opinto-ohjaajalta, AKU-toiminnasta, Verkostotyöpajalta, Kestävät koulutus- ja uravalinnat –projektilta tai Silta-Valmenukselta. Myös Varustamon vertaisohjaajien kanssa voi pohtia omaa tilannetta ja tulevaisuutta.
Oman tulevan ammatin päättäminen voi tuntua yhdeksäsluokkalaisesta liian isolta ja vaikealta päätökseltä, niin kuin se voi tuntua vielä lukion päättäneestäkin. Lisäksi suosituimpien alojen koulutuspaikoista on kova kilpailu, ja joskus oman unelman toteutumista on tavoiteltava kiertotietä. Ajan kuluessa mieli voi myös muuttua ja kiinnostavin ala voikin olla jotain ihan muuta kuin se, joka ensimmäisenä yhteishakulomaketta täyttäessä tuli mieleen. Onneksi kerran tehty valinta ei pakota jatkamaan samalla alalla loppuelämän ajan, vaan ammattia voi vaihtaa vaikka vielä aikuisenakin.
Katja Komonen on tutkinut ammatillisen koulutuksen keskeyttäneiden nuorten koulutuspolkuja. Hänen mukaansa koulutuksen keskeyttämisessä on usein kyse uuden koulutuksen aloittamisesta saman tien tai lyhyen tauon jälkeen. Sitä voidaan pitää korjausliikkeenä kohti onnistuneempaa ammatinvalintaa. Myös pidempään koulutuksen ulkopuolella olleet voivat löytää itselleen sopivan alan ja koulutusmuodon ja aloittaa opiskelun uudelleen – koskaan ei ole liian myöhäistä.
Koulutuksen keskeyttäminen ei siis tarkoita lopullista epäonnistumista, vaan parhaassa tapauksessa uutta alkua. Epäonnistumisista ja vastoinkäymisistä voi oppia, ja keskeytetystäkin koulutuksesta jää evääksi ainakin tieto siitä, minkälainen ala ja opiskelu itselle sopii – tai mikä ei ainakaan sovi. Sekin on arvokas tieto omaa paikkaa etsivälle. Keskeyttämistä kannattaa kuitenkin harkita tarkkaan ja miettiä valmiiksi seuraavaa askelta. Suunnitelma B olisi hyvä olla ainakin hahmottumassa, ja voi myös miettiä suorittaisiko kesken olevan tutkinnon sittenkin loppuun, jos uusi suunta ei ole vielä selvillä. Myös ”väärän” alan tutkinnosta voi olla yllättävän paljon hyötyä koulutuspaikan tai työn haussa.
Jos keskeyttämisajatukset tai uuden suunnan hakeminen tuottavat päänvaivaa, apua voi saada esimerkiksi oman koulun opinto-ohjaajalta, AKU-toiminnasta, Verkostotyöpajalta, Kestävät koulutus- ja uravalinnat –projektilta tai Silta-Valmenukselta. Myös Varustamon vertaisohjaajien kanssa voi pohtia omaa tilannetta ja tulevaisuutta.
Sini, Varustamo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti