keskiviikko 26. kesäkuuta 2013

Vertaisohjaajana Varustamossa

Osallistuin toiseen vertaisohjaajakoulutukseen keväällä 2012 huomattuani ilmoituksen yliopiston sähköpostilistalla. Innostuin koulutuksesta ensisijaisesti nuorisotyön näkökulmasta, sillä olen opiskellut nuorisotyötä ja -tutkimusta Tampereen yliopistossa sivuaineena ja ala kiinnostaa minua. Vertaisohjaus sosiaalisessa mediassa kuulosti ajankohtaiselta teemalta ja koulutus vaikutti monella tapaa hyödylliseltä lisältä opintoihini. Sosiaalinen media ja etenkin sen käyttö ohjauksen näkökulmasta oli minulle uutta ja ajattelin koulutuksen olevan hyvä tapa oppia lisää sen käyttömahdollisuuksista. Lisäksi mahdollisuus oman alan osa-aikatöihin opiskelujen ohella houkutteli. Pidin koulutusjaksosta, sillä se oli sopiva yhdistelmä teoriaa ja käytännön harjoittelua. Koulutuksessa olevien erilaiset taustat ja koulutuspolut toivat mielenkiintoisia näkökulmia vertaisohjaukseen.

Aloitin työt Varustamolla suoraan koulutuksen jälkeen toukokuussa 2012, joten nyt hankkeen päättyessä olen ollut mukana hieman yli vuoden. Tänä aikana olen oppinut paljon sosiaalisen median eri välineistä ja käyttötarkoituksista. Sen lisäksi olen oppinut hahmottamaan paremmin nivelvaiheen opintoja, kuten yhteishakua ja toisen asteen koulutusvaihtoehtoja sekä erilaisia nuorten tukipalveluja Pirkanmaalla. Vastuualueeni Varustamossa olivat aluksi Varustamon blogin toimittaminen ja tekstien kirjoittaminen sekä Wordpress-sivujen ylläpito. Enpä olisi etukäteen uskonut, että jouduin jopa tutustumaan koodaamiseen! Vuodenvaihteen jälkeen osallistuin myös chatteihin, mikä on ollut mukava tapa toteuttaa vertaisohjausta käytännössä. Tämän lisäksi olen pitänyt erityisesti vierailuista ja seminaareista, sillä sitä kautta on päässyt kertomaan Varustamon toiminnasta muille ja kuulemaan muista mielenkiintoisista hankkeista ja toimintamalleista. Tämä on auttanut selkiyttämään oman työni tavoitteita myös itselleni. Lisäksi tapahtumissa ja työmatkoilla on tutustunut myös työkavereihin paremmin kuin tavallisina työpäivinä.



Varustamo on ollut itselleni uudenlainen työympäristö, jossa olen päässyt tutustumaan sekä hankemaailman että Tampereen ammattikorkeakoulun toimintatapoihin. Olen myös pitänyt etätyönteon mahdollisuudesta, vaikka joustavien työaikojen suunnittelu onkin vaatinut erilaista vastuuta kuin aiemmissa työpaikoissani. Muiden vertaisohjaajien kanssa on ollut helppo ideoida ja toteuttaa Varustamon toimintaa ja työilmapiiri on ollut mukava ja kannustava. Etenkin aloittaessani työt saimme mahdollisuuden kehittää toimintaa haluamaamme suuntaan. Tältä pohjalta syntyivät esimerkiksi Kesäkelluke-kampanja sekä Varustamon IRC-Galleria yhteisö. Olen saanut Varustamossa uutta näkökulmaa tämän hetken opintoihini ja tulevaisuuden työelämää varten, joten voin hyvillä mielin sanoa, että aikani Varustamossa on ollut monella tapaa antoisaa ja opettavaista. Syksyllä jatkan kasvatustieteen opintojani ja kenties tuleva graduni käsittelee joitain työssä kohtaamiani teemoja.

Kiitos kaikille mukaville työkavereille kuluneesta vuodesta ja mukavaa kesän jatkoa!

Sara Heinonen, Varustamo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti