keskiviikko 22. elokuuta 2012

Asuntolaelämää

Oletko sinä asunut asuntolassa tai harkitsetko sellaiseen muuttamista? Varustamon chattikävijä Linda kirjoitti meille kokemuksistaan asuntolaelämästä!

Kuva Flickr, pixelsrzen
"Olen asunut asuntolassa yhden lukuvuoden.  Se on aika helppoa asua asuntolassa,  esim. jos ei pääse bussilla kouluun ajoissa tai myöhästyt muuten vaan niin asuntola on hyvä vaihtoehto. 

Asuntolassa on säännöt. Tässä asuntolassa missä minä asun on ihan ok säännöt. Esim. ulko-ovi menee kiinni kello 22:00 niin silloin pitää olla sisällä ( en tykkää). Saunaan saa mennä joka tiistai ja torstai, asuntolassa on halpaa asua. Minä maksan 130 € / jakso (8 viikkoa). Sillä saat aamupalan, ja illallisen ja sitten myös leipää iltapalaks. Koululla on netti, se on päällä kello 16:00 - 23:00. Mutta minä en itse käytä sitä, koska mun mielestä se on niin hidas. Ja sitten huoneesta, eli asutaan yleensä kaksi/ huone. Riippuu tottakai siitä miten täynnä asuntola on.  Nyt asun yhden kaverin kaa, mutta maanantaina saan oman huoneen.

Asuntolassa oppii tuntemaan uusia ihmisiä ja saa paljon uusia kavereita. Ja asuntolassa on aina hyvät ja huonot hetket. Mutta täällä on kyllä myös huonoja puolia, et saa sitä omaa rauhaa oikein jos asut jonkun kaa ja täällä on paljon ääntä aika usein. Riitoja tulee mutta niitä kannattaa sopia niin nopeasti kuin mahdollista.
Kuva Flickr, Holster
Asuntolassa on TV ja keittiö. Keittiössä meillä on mikroaaltouuni, liesi, uuni, jääkaappi ja vähän astioita. Jokaisessa asuntolassa on valvoja. Valvoja auttaa jos tarviit apua ja hän tarkistaa joka ilta että kaikki on sisällä kello 22:00. Sunnuntaisin saa tulla asuntolaan jos on saanut luvan rehtorilta. Mulla oli viime vuonna lupa. Pitää hankkia uus lupa. Täällä on kolme asuntolaa, yks asuntola on tyttöjen asuntola ja kaksi on poikien. Täällä asuu 85  oppilasta nyt, noin 30 tyttöä. Jos et halua kulkea bussilla joka päivä niin suosittelen asuntolaa. Se ei ole kallista. Onnea kouluvuodelle. :)"

2 kommenttia:

  1. Mulla on aika samanlaisia kokemuksia asuntolaelämästä, tosin vaihto-opiskeluvuoteni ajalta. Asuin toisen vaihtarin kanssa samassa huoneessa, ja aluksi siihen oli hieman totuttelemista, kun olin aiemmin tottunut asumaan yksin tai ainakin omassa huoneessa... Mutta suurena plussana pidin sitä, että opiskelupaikkaan oli todella lyhyt matka, paljon kavereita asui samassa talossa ja aamupala ja päivällinen kuuluivat hintaan! :)

    Anna, Varustamo

    VastaaPoista
  2. Mä harkitsin asuntola-asumista kun oli tarkoitus mennä toiseen kaupunkiin opiskeleen, mutta sain sitten opiskelupaikan omalta paikkakunnalta

    Sanni, Varustamo

    VastaaPoista